Feitcode Informatie

Feitcode R310: bromfietser of snorfietser niet op het verplichte (brom)fietspad

Heb je een boete ontvangen met feitcode R310 omdat je met je bromfiets of snorfiets niet op het verplichte (brom)fietspad reed? Dan ben je volgens artikel 6 lid 1 RVV 1990 in overtreding. Deze regel verplicht bestuurders van bromfietsen (en soms snorfietsen) om gebruik te maken van een verplicht (brom)fietspad, als dat met een verkeersbord is aangegeven. Lees hieronder wanneer de boete terecht is en in welke gevallen je bezwaar kunt maken.

Bekijk andere feitcodes

Wat houdt feitcode R310 precies in?

Feitcode R310 is gekoppeld aan artikel 6 lid 1 van het RVV 1990. Daarin staat dat bromfietsers gebruik moeten maken van het (brom)fietspad als dat door verkeersborden (zoals bord G12a) is aangegeven. Ook snorfietsers moeten soms gebruikmaken van het fietspad (bord G11), tenzij anders bepaald.

Deze verplichting is bedoeld om de verkeersveiligheid te verbeteren: bromfietsen horen niet tussen het autoverkeer als er een speciaal bromfietspad aanwezig is. Rijd je toch op de rijbaan terwijl er een verplicht pad is, dan kan dat een boete opleveren met feitcode R310.

In de praktijk zie je dit bijvoorbeeld bij een bromfiets die binnen de bebouwde kom over de autorijbaan rijdt, terwijl er naast hem een verplicht bromfietspad loopt. Ook snorfietsers kunnen hiermee te maken krijgen, vooral in situaties waarin er een verwarrende of foutieve bebording is.

Redenen om bezwaar te maken tegen een R310-boete
  • Er was geen verkeersbord (zoals G12a) aanwezig dat duidelijk maakte dat het gebruik van het bromfietspad verplicht was.
  • Het aanwezige pad was alleen voor fietsers bedoeld (bord G11), waardoor jij als bromfietser daar juist niet mocht rijden.
  • De verkeerssituatie was verwarrend of onduidelijk door tegenstrijdige borden of infrastructuur (bijvoorbeeld wegwerkzaamheden of tijdelijke afsluitingen).
  • Het bromfietspad was fysiek niet begaanbaar of afgesloten, waardoor je geen andere keus had dan de rijbaan te gebruiken.
  • Je reed niet op je bromfiets, maar liep ernaast (bijvoorbeeld bij pech). In dat geval was je formeel een voetganger en viel je niet onder de verplichting van artikel 6 RVV.

Opmerking: Let op: het argument "ik voelde me veiliger op de rijbaan" is juridisch niet voldoende. Alleen fouten in bebording, situaties van overmacht of het ontbreken van een geldige verplichting zijn kansrijk bij bezwaar.

Voorbeelden uit de praktijk
  • Een bromfietser kreeg een boete R310 in een straat waar geen bord G12a aanwezig was. Hij diende foto’s in en toonde aan dat er geen verplichting gold. De boete werd vernietigd.
  • Een snorfietser in Amsterdam reed op de rijbaan waar snorfietsers met helm daartoe verplicht zijn op basis van een verkeersbesluit. De boete werd ingetrokken omdat hij wél juist handelde volgens de plaatselijke regels.
  • Een bestuurder kreeg een boete omdat hij de rijbaan gebruikte, terwijl het bromfietspad geblokkeerd was door hekwerk en werkzaamheden. Hij diende bewijs in en kreeg gelijk: de boete werd geseponeerd.
  • Een bromfiets met pech werd aan de hand meegenomen over de stoep. Toch kreeg de bestuurder een boete R310. Na bezwaar en uitleg dat het voertuig niet werd bereden, werd de boete ingetrokken.

Boete ontvangen?

Onze juridische experts beoordelen uw boete vrijblijvend. U betaalt alleen als we slagen.

  • Gratis beoordeling
  • No Cure No Pay
  • Juridische expertise

Eenvoudig en zonder risico

Boete ontvangen?

Onze juridische experts bekijken uw boete vrijblijvend. U betaalt alleen als we slagen.